Köpvillkor
Spakompaniet förbehåller sig rätten att ändra våra köpvillkor utan något föregående varsel.
De priser och köpvillkor som var online vid beställningstillfället är det som gäller för ditt köp.
- Om Spakompaniet
- Företaget har sitt säte i Hinnerup Danmark. Företagets postadress är Sigma 8, Søften 8382 Hinnerup Danmark.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mejl till info@spakompaniet.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen kontakta oss omedelbart via e-post till info@spakompaniet.se.
- Leverans
- Våra normala leveranstider är 3–10 vardagar.
OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. - Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kontakta oss på e-postadress: info@spakompaniet.se. En fraktavgift tas ut på alla order.
- Vi skickar mindre paket med GLS/Schenker och pallar/större produkter med Freja Transport.
- Om en vara avviker mot normal leveranstid kontaktar vi er via e-mail för att meddela beräknad leveranstid. Du har rätt att annullera din order om leveranstiden inte passar dig.
- Har du beställt flera varor kommer de i största möjliga mån att sampaketeras. Skulle vi vara tvungna att delleverera står Spakompaniet för den extra fraktavgiften.
- Leverans sker på vardagar inom normala arbetstider.
- Fraktfirman bestämmer leveranstidpunkt. Spakompaniet har inget inflytande på vilken tidpunkt leveransen sker.
- Det ska vid leverans finnas god framkomlighet för en lastbil eller bil.
- Det är en förutsättning att det finns någon hemma för att ta emot varorna. Vid eventuell väntetid, pga. det ej är någon hemma vid leverans, faktureras ni för väntetiden enligt fraktbolagets egna timpris.
- Har ni vid beställningen skriftligen godkänt att fraktfirman får lämna varan utan att ni personligen tar emot den, kan de lämna varan på förutbestämt plats. Under dessa omständigheter, har ni som kund fullt ansvar för varorna från det att de levereras.
- Transportören ansvarar inte för markskador pga. för dåligt underlag.
- Spakompaniet ansvarar inte för tredje mans skador, åtgärd eller underlåtenhet vid utförandet av transport, lastning, lossning.
- Vid leverans av större produkter tex. större utomhus spa och swimspa er det kundens ansvar att det finns en gaffeltruck eller traktor med lyftgafflar till att assistera avlastning, detta blir informerat om vid beställning.
- Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Spakompaniet till kunden så är Spakompaniet betalningsansvariga. Om varan skadas eller kommer bort då du återsänder den till Spakompaniet så är kunden betalningsansvarig. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, skall du omedelbart reklamera detta till fraktbolaget.
- För paket som inte löses ut inom 14 dagar, förbehåller sig Spakompaniet rätten att debitera kunden för vår fraktavgift, returfrakt samt expeditionsavgift till oss. För närvarande 200,00 kr.
Observera att ej outlösta paket gäller ej som retur. - Reklamationer: Om en vara skulle vara felaktig, defekt eller felexpedierad så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-mail info@spakompaniet.se så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveranser sker naturligtvis helt utan kostnad.
- Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss. Samtliga frakter till oss skall ske med företagspaket då vi inte har möjlighet att hämta ut vara på uthämtningsställe.
- Leveranskostnader
- Frakt till alla brofasta destinationer
- Swimmspa exklusive kran för avlastning SEK: 7 995,00
- Utomhusspa SEK: 2.595,00
- Stenbadkar SEK: 1795,00
- Infraröda kabiner SEK: 1795,00
- Spa och andra badkar SEK: 1795,00
- Duschkabiner SEK: 1149,00
- Badtunna SEK: 1795,00
- Mindre produkter 1/2 pall. SEK: 950,00
- Paket SEK: 195,00 -250,00
- Frakttillägg till öar per pall SEK: 1445,00
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Fraktkostnader och andra avgifter redovisas innan du bekräftar köpet.
- Betalsätt
- Klarna Checkout:
Spakompaniet samarbetar med Klarna AB och använder oss av deras tjänst Klarna Checkout.
Klarna Checkout är ett smidigt sätt för dig som kund att handla med.
Du kan välja mellan följande betalningssätt:
– Kortbetalning (0:-)
– Faktura (14 dagars kredit 0:-. Se Klarnas villkor här)
– Dela upp din betalning (aviavgift 29:-/månaden. Se Klarnas villkor här)
– Direktbetalning till bankSe fullständiga villkor för Klarna checkout här.
För information om din betalning kontakta Klarna via: https://www.klarna.com/se/kundservice. - Banköverföring till Spakompaniets bank.
1. Lägg din order via telefon på 08 408 399 00
2. Efterföljande skickar vi dig en faktura, som du sedan betalar i din bank.Vänligen observera: Vid banköverföring kan det vanligtvis ta ett par dagar innan vi får din betalning. Vid banköverföring har du ej rätt till återkallelse av betalningen.
- Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
6.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- Ur miljösynpunkt och för din enkelhet, använd gärna emballaget varan blev levererad i.
- Skicka returen med en notering eller följesedel om ordernummer och om du vill returnera eller byta till annan vara. Köpesumman återbetalas i sin helhet, senast 30 dagar efter det att vi har återfått varan.
- Är det beställt mot faktura så rekommenderar vi att vi får tillbaka returen innan fakturans förfallodatum. Annars måste fakturan betalas i tid och vi returnerar då pengarna så fort vi fått returen.
- Du som kund står själv för returfrakten (alla byten till annan vara är fritt).
Obs! Samtliga frakter till oss skall ske med företagspaket då vi inte har möjlighet att hämta ut vara på uthämtningsställe. Retur får inte ske som postförskott eller efterkrav. - Behöver du hjälp eller mer information kontaktar du oss info@spakompaniet.seså hjälper vi dig på bästa sätt.Returadress:
Spakompaniet
Sigma 8 Söften
8382 Hinnerup
Danmark - Övrigt vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
- Reklamation och klagomål
- Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
7.1 Hur går du till väga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@spakompaniet.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
7.2 3 ÅRS GARANTI
Följande gäller under garantin:
- Varan kan lagas
- Man kan få en annan vara i stället
- Man kan få avdrag på priset
- Köpet kan hävas
Garanti täcker fel och defekter på produkten, dock inte på slit delar.
Spa kompaniet avgör i varje ärende vad som ska hända i det enskilda ärendet.
En garantireparation är kostnadsfri för kunden.
Garanti täcker fel och defekter på produkten, dock inte på slit delar.
Garantin omfattar ej:
- Produkter som flyttas till en ny adress och återinstalleras, eller om varan säljs vidare.
- Demo- och utställningsmodeller, dvs.: En vara som har varit monterad i vårt showroom
- En vara med små fel som kunden har fått information om.
- Handhavandefel (orsakat felet genom felaktig hantering)
- Yttre påverkan (till exempel vandalism, blixtnedslag, djur, bottenplatta mm)
- Normalt slitage
- En vara som kunden skickat retur
- Diagnostisering av spabad, bastu, duschkabiner swimspa mm.
- Korrosionsskador / deformationsskador orsakade av för höga/låga temperaturer, felaktig användande av kemi (tex. pH, salt, klor)
- Demontering av hinder för åtkomlighet vid service
- Kuddar, filter, packningar & axeltätningar, stereoanläggningar inkl. transformator, högtalare, multi lead system, säkringar, lampor.
- Skador på elektriskt material orsakade av fasbortfall, strömstötar eller på grund av åska och andra yttre orsaker.
- Microkrackelering
- Bortforsling & retur av produkter till verkstad
- Force Majeure
- Alla förändringar gjorda på en produkt som inte blivit i förväg godkänt av Spakompaniet
- Frysskador orsakade av felaktig vinterförvaring. Skador som uppstått på grund av stora snölaster eller hårda vindar.
- Egna arbetskostnader
- Stilleståndsersättning
Kostnader för demontering och återuppsättning av påbyggd utrustning som inte är levererad av Spakompaniet och försvårar åtgärdandet av skadad detalj ersätts ej.
Inte heller om detaljen byggts in på sådant sätt att reparation eller byte blir orimligt dyrt i förhållande till detaljens saluvärde.
För eventuella följdskador ansvaras ej såvida de inte orsakats av grov vårdslöshet från leverantörens sida.
Leverantören ansvarar inte för fel som uppstått genom köparens vårdslöshet, underlåtenhet med skötsel eller olyckshändelse.
Ersättning för kostnader som inkomstförlust, telefonsamtal, montage, tankbil, kranbil eller demontering, resor etc. ingår ej.
För kostnader som drabbar leverantören genom oberättigat reklamationsanspråk debiteras köparen.
Vänligen observera att kvittot är ditt köpebevis. Kan detta ej visas upp, bortfaller 3 års garanti.
Konsumentköplagen gäller alltid
Enligt konsumentköplagen har du tre år och två månader på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara.
Felet ska dock reklameras inom skälig tid från att det upptäcks.
Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den.
Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet.
Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure).
Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. - Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.
Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos Spakompaniet accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter.
Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning.
Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund. - Spakompaniet är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund.
Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov. - Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
11.1 Vad är en personuppgift?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
- För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
11.3 Rättslig grund
- I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
11.4.1 Betalleverantör
- Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer.
Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören.
Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
Den betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna.
11.4.2 Fraktbolag
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget.
Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans.
E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: GLS/Schenker och Freja Transport.
11.4.3 Nyhetsbrev
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör.
Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
11.5 Rätten till tillgång
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
11.6 Rätt till rättelse
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
11.7 Rätten att bli glömd
- Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
11.8 Ansvarig för dataskydd
- Spakompaniet är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se https://ec.europa.eu/consumers/odr. - Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.