VAROR/PRISER | GARANTI | BETALNING | LEVERANS | MOTTAGNING AV VAROR | BESTÄLLNING | ÅNGRAR ONLINEKÖP | SERVICETEAM | RETUR AV VAROR | COOKIES OCH DATA

SVENSKA KÖPSBETINGELSER
(Gällande från 1 jan. 2019)


Varor / priser
Produkterna på spakompaniet.se säljs till angivna priser, plus fraktkostnader. De angivna priserna på vår hemsida är dagspriser inklusive moms. Specialpriser är också dagspriser, dock ej med retroaktiv verkan.

SPA Kompaniet reserverar sig för prisändringar och slutförsäljning av varor. Vi strävar efter att kontinuerligt uppdatera om lagerhållning på vår hemsida. Vi kan dock inte garantera att en vara som anges finnas på lager ej har tagit slut. I den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.
Vi ingår inte avtal med personer under 18 år.
Samtliga leveranser på varor som beställs på vår Svenska hemsida sker endast inom Sverige från vårt lager.

3 ÅRS GARANTI

Följande gäller under garantin:

  • Varan kan lagas
  • Man kan få en annan vara i stället
  • Man kan få avdrag på priset
  • Köpet kan hävas
  • Evt. skadestånd

Garanti täcker fel och defekter på produkten, dock inte på slit delar.
SPA Kompaniet avgör i varje ärende vad som ska hända i det enskilda ärendet.
En garanti reparation är kostnadsfri för kunden.
Garanti täcker fel och defekter på produkten, dock inte på slit delar.
Hos SPA Kompaniet får du 3 års garanti, även på våra nedsatta varor.

Garantin omfattar ej:

    • Produkter som förflyttas till en ny adress och återinstalleras.
    • Demo- och utställningsmodeller, dvs.: En vara som har varit monterad i vårt showroom
    • En vara med småfel
    • En vara med produktionsfel
    • En vara som en kund har skickat retur

Vänligen observera att kvittot är ditt köpebevis. Kan detta ej visas upp, bortfaller 3 års garanti.

SPA Kompaniet säljer ej begagnade varor.

Alla varor omfattas av konsumentköplagens reklamationsrätt på 3 år (varav de första 6 månaderna är garanti)

Reklamation av varor som ej omfattas av 3 års garanti
De efterföljande 30 månaderna gäller reklamationsrätten, såvida det kan påvisas att det var ett ursprungligt fel på varan vid köptillfället eller om produkten inte är av ett skick som kan vara i 2,5 år. Kan du som kund bevisa detta, får du i första hand varan reparerad eller tilldelad en ny, likvärdig vara. Beroende på köpets konkreta omständigheter, kan du få prisavdrag eller pengarna tillbaka.

Reklamation inom skälig tid
Du som kund måste reklamera den felaktiga varan till SPA Kompaniet inom en skälig tid efter att du upptäckte felet, vanligtvis inom 2 månader. Den skäliga tiden kan i vissa fall förlängas, såvida problemet är svårt att fastställa eller vid exempelvis, periodiska fel.
Observera att reklamation ej gäller om det förelägger grov misskötsel eller felaktig hantering/montering av produkten.

BETALNING
Ditt köp i vår webbshop på spakompaniet.se betalas med antingen kort eller banköverföring.
Alla betalningar sker via Klarnas säkra betalningssystem. När din betalning har accepteras av Klarna, registreras det på vår hemsida, varefter din beställning genomförs. Vid betalning med kort, har du möjlighet till återkallelse av betalningen.
Betalningen debiteras ditt kort samma dag som varorna lämnar vårt lager. Det kan aldrig debiteras ett större belopp än det godkända beloppet. Skulle av misstag, ett större belopp än köpesumman godkännas, debiteras endast det belopp som framgår av fakturan.

Problem med kortbetalning? Kontakta SPA Kompaniets webbmaster på telefon 08-408 399 00   på vardagar mellan kl. 10:00 och 16:00

Så här gör du en banköverföring:
1. Lägg din order via telefon på 08-408 399 00
2. Efterföljande skickar vi dig en faktura, som du sedan betalar i din bank.
Vänligen observera: Vid banköverföring kan det vanligtvis ta ett par dagar innan vi får din betalning. Vid banköverföring har du ej rätt till återkallelse av betalningen.

LEVERANS

Ange önskad leveransdag när du genomför ditt köp i vår webbshop – vi strävar efter att leverera dina varor på önskat datum.
Varor som finns på lager skickas vanligtvis ifrån oss nästföljande vardag. Produkter som kräver montering eller någon form för test, skickar vi inom 2-3 arbetsdagar efter orderbekräftelse.

Leveranstiden är vanligtvis 3-5 arbetsdagar efter att du har mottagit leveransbekräftelsen från oss. Det kan ibland vara en leveranstid på upp till 7 arbetsdagar grund av hög efterfrågan, beroende på antalet order. Nationella helgdagar och semester perioder kan leveranstiden på 7 dagar förlängas

 
SPA Kompaniet skickar med fraktfirma och postpaket. 
 Leverans med fraktfirma
  • Leverans sker på vardagar inom normala arbetstider.
  • Fraktfirman bestämmer leveranstidpunkt. SPA Kompaniet har inget inflytande på vilken tidpunkt leveransen sker.
  • Det ska vid leverans finnas god framkomlighet för en lastbil.
  • Det är en förutsättning att det finns någon hemma för att ta emot varorna. Vid eventuell väntetid, pga. det ej är någon hemma vid leverans, faktureras ni för väntetiden enligt fraktbolagets egna timpris.
  • Har ni vid beställningen skriftligen godkänt att fraktfirman får lämna varan utan att ni personligen tar emot den, kan de lämna varan på förutbestämt plats. Under dessa omständigheter, har ni som kund fullt ansvar för varorna från det att de levereras.
  • Leverans sker till tomtgräns.
 LEVERANSKOSTNADER
Våra leveranspriser finner du i webbshoppens varukorg.
Observera: För varor som kräver speciella förhållanden under transporten och leveransen (exempelvis behov av kran, placering mm) avtalas ett särskilt pris.
Från och med 1. januari 2019 är fraktkostnaderna följande:

Frakt till alla brofasta destinationer

Swimmspa exklusive kran för avlastning SEK: 7.095,00
Utomhusspa SEK: 1.900,00
Stenbadkar SEK: 1095,00
infraröda kabiner SEK: 1495,00
Spa og andra badkar SEK: 750,00
Duschkabiner SEK: 750,00
Badtunna SEK: 1195,00
Mindre varor 1/2 pall. SEK: 540,00
Paket SEK: 195,00
Frakttillägg till öar per pall SEK: 1050,00
 

Samleverans av fler varor
I det mån som varorna kan packas tillsammans, betalar du enbart leverans av hela pallar. Eventuell överskottsbetalning för frakt, dras av det reserverade beloppet på kortet. Har för låg frakt reserverats vid beställningen, krävs resterande fraktkostnad innan varorna skickas.

 
KONTROLL AV VAROR VID MOTTAGNING
Vi rekommenderar att man vid mottagning av varorna, kontrollerar dess skick. Upptäcker du en synlig skada på emballaget eller produkten, måste detta anges på fraktbrevet för kvitteringen av mottagandet.
  • Skriv din anmärkning (förbehåll) tydligt på fraktsedeln
  • Informera genast SPA Kompaniet om skadan
  • Beskriv skadan (t. ex. ”Saknat kolli”, ”skada nederst i vänster hörn” eller ”sönderslaget glas”)
  • Fotografera skadan och skicka bilderna till oss
  • Bifoga kopia av fakturan
  • Bifoga fraktbrevet
SPA Kompaniet kommer sedan att hålla transportören ansvarig för skador orsakat under transporten. Skriver du under utan att skriftligt påpeka anmärkningen på fraktsedeln, ansvarar du själv för synliga transportskador som upptäcks senare, dock ej för dolda skador.

Mottagning av glas
SPA Kompaiet kommer sedan att hålla transportören ansvarig för skador orsakat under transporten. Skriver du under utan att skriftligt påpeka anmärkningen på fraktsedeln, ansvarar du själv för synliga transportskador som upptäcks senare, dock ej för dolda skador.

SERVICETEAM
På telefon 08-408 399 00 når du vårt professionella serviceteam varje vardag mellan 10:00 – 16:00.
Vårt serviceteam finns nära till hands för att ge råd, vägleda samt besvara frågor och skicka reservdelar. Det är även vårt serviceteam som hjälper dig att boka in ett besök från våra servicemontörer.
Denna service är kostnadsfri under garantiperioden. Vi tillhandahåller ej kostnadsfri service på varor där garanti och reklamationsrätt inte är gällande. Mot betalning erbjuder vi också service på produkter som ej är köpta hos oss.
 
MONTÖRER

Reklamationer som kräver ett besök från en av våra montörer, sker som regel inom 10 arbetsdagar (2 veckor). SPA Kompaniet förbehåller sig rätten för förlängd väntetid vid sjukdom och semester. Arbetsförhållanden: Det är köparens skyldighet att se till att det finns god tillgång och arbetsutrymme så att våra servicemontörer kan utföra reparation eller service (t.ex. vid inbyggda eller nedgrävda produkter). Ifall arbetet försvåras för våra servicemontörer, debiteras du som kund för den extra arbetstiden. Om arbetet/servicen ej kan utföras, faktureras ni för utkörningen. Detta oavsett om reklamationen ingår under garantin. Externa hantverkare: SPA Kompaniet ansvarar inte för- och täcker ej kostnader för externa hantverkare som utför montering, demontering, byte eller reparation av produkter där vi skickat reservdelar.


Retur av varor i samband med service
Vid avtal med SPA Kompaniet om returnering av en produkt, måste detaljer som leveransställe och tillvägagångsätt avtalas och bekräftas via email. Kom ihåg att varan måste vara ordentligt emballerad och bifoga en detaljerad beskrivning av problemet.
Till ångerblankett  >> Du kan ej ångra ett köp genom att vägra ta emot varan från fraktfirman eller enbart meddela dem om ditt ångerköp. För att använda dig av din ångerrätt, krävs det att du skriftligt kontaktar SPA Kompaniet.

OBS: Ångerrätten gäller ej för varor som har tillverkats enligt kundspecifika mått eller anvisningar som på ett eller annat sätt har fått en tydlig personlig prägel.


RETUR

Varan/varorna ska skickas retur inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till SPA Kompaniet.

SPA kompagniet ApS

Sigma 8, Søften
DK-8382 Hinnerup
 
Vid utövande av ångerrätt gäller följande:
  • Du ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten.
  • Varan ska skickas väl emballerad, helst i originalemballage.
  • Varan ska säkras väl under transporten så att den inte skadas (korrekt pallstorlek, stativ mm).
  • Du betalar för returfrakten.
  • Vi tar inte emot varor skickade per efterkrav.
Varans skick vid mottagning av retur.
Alla varor som skickas tillbaka måste vara i perfekt och oförändrat skick. Det är du som kund som ansvarar för eventuella skador som kan medföra värdeminskning av varan. På samma sätt som vid köp i våra butiker, har du som kund rätt att undersöka varan. Använder eller hanterar du som kund varan på ett sätt som orsakar att produkten minskar i värde, kan du bli skyldig att betala för värdeminskning.

Nedsatt handelsvärde kan t.ex. bero på:

  • Hantering av varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.
  • Emballage som ej har öppnats varsamt
  • Saknad emballage/originalförpackning
  • Emballage som har ersätts av en annan emballage
  • Skador som har uppstått under returtransporten
  • Bortkommen vara


Mottagning av glas
Vi emballerar glasväggar, duschdörrar och nischdörrar mycket noga innan de lämnar vårt lager. Stöt och slag under transporten kan medföra spänningar i glaset, i sällsynta fall kan glaset spricka flera månader efter montering. Vid mottagande av glasvaror, rekommenderar vi därför att du noga kontrollerar om pall eller förpackning visar tecken på någon form för skada. OBS: Undvik att förstöra förpackningen. Skulle du önska att returnera varan så skall denna användas.

ÅTERBETALNING AV KÖPESUMMAN
Ångrar du ditt köp, återbetalas köpesumman.

SPA Kompaniet betalar tillbaka beloppet senast 14 dagar efter det att vi har Mottagit din ifyllda och påskrivna ångerblankett. Återbetalning ska ske på samma sätt som den ursprungliga betalningen.

Vi förbehåller oss dock rätten att vänta till vi har:
 
1. Tagit emot retur varorna
2. Kontrollerat dess handelsvärde
2. Mottagit din ifyllda och påskrivna ångerblankett. Länk till standardformuläret 

Handelsvärdet är det pris som varan kan säljas för. Detta innebär produktens pris, frånräknats ev. värdeminskningen om produkten inte framstår i samma skick som när den lämnade butiken. Värdeminskning kan exempelvis bero på saknad eller bruten emballage, repor och andra skador. Är varan i behov av reparation för att kunna säljas, kan du förvänta dig att denna kostnad dras av på summan som återbetalas.

Du betalar själv returfrakten. Vi återbetalar särskilda leveranskostnader som tydligt anges på hemsidan (med undantag av sådana extrakostnader som hänför sig till att du har valt annan leverans än den standardleverans som vi normalt erbjuder).
 
Kostnadsexempel för att returnera en ångrad vara:
Swimspa: Returkostnad med lastbil exklusive kran: Ca 10643,00 SEK
Spabad och badkar: Returkostnad: Ca 1125-2850 SEK
Badtunna: Returkostnad: Ca 1793 SEK
Returkostnad för ½ pall: Ca 819 SEK
 
Varan returneras till följande adress:
SPA kompagniet ApS
Sigma 8, Søften,
8382 Hinnerup
Denmark

 

OM DU ÅNGRAR DITT ONLINE KÖP
Vid köp av varor online gäller alltid 14 dagars ångerrätt, när du handlar i vår webbshop www.spakompaniet.se. Din ångerrätt upphör 14 dagar efter den dag du:

  • Har mottagit din vara
  • Har mottagit sista varan i en leverans fördelad över flera gånger
  • Har mottagit den sista delleveransen av en leverans i flera paket

LÄS MER HÄR >>


COOKIES PÅ SPAKOMPANIET.SE
Vi använder oss av cookies med syftet att optimera webbsidan och dess funktionalitet, och därmed göra besöket så enkelt som möjligt för dig som kund. Det är därför en förutsättning att du tillåter användning av cookies för att kunna besöka vår hemsida. Cookies är små textfiler som lagras på besökarens dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen. SPA Kompagniet använder cookies för att komma ihåg dig och spara val du har gjort på hemsidan. Vi använder även tredjeparts cookies, för att bättre kunna förstå hur vår webbplats används och på så sätt förbättra och anpassa innehållet. SPA Kompaniet lagrar inte personliga uppgifter i de cookies som används, och webbsidans analysmaterial är anonymiserat.
 
 
INTEGRITETSPOLICY
SPA Kompagniet ApS har en juridisk skyldighet att lagra vissa uppgifter i samband med köp på vår hemsida. Personuppgifter som har registrerats av SPA Kompagniet ApS är ej offentligt tillgängliga och raderas efter 5 år.

 

Registrering av kunddata
När du genomför ett köp, registrerar och sparar SPA Kompagniet ApS kundens namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Detta för att fullgöra samarbetsparters åtagande gentemot dig, t.ex. för att uppfylla leverans- eller garantiåtagande. Vi registrerar och vidareger därför enbart personupplysningar (namn, telefonnummer och adress) till fraktfirman och posttjänsten för att kunna leverera dina beställda varor.
För att kunna ge våra kunder en säker online handel, sparar vi information om IP-adress, typ av webbläsare och beställningstidpunkt. Dessa data används endast för säkerhetskontroll.


Registrering av data för optimering av webbsida
För att optimera webbsidan för våra besökare, insamlar SPA Kompagniet ApS anonym data genom en tredje part. För att säkerställa bästa möjliga förbindelse mellan din webbläsare och vår hemsida, registrerar vi dessutom vilken internettplattform som används. Observera att denna registrering av data är anonym och ej kan kopplas till specifik persondata.

DATA ANSVAR

SPA Kompagniet ApS är ansvarig för spakompaniet.se. Du har, enligt gällande personuppgiftslagstiftning, rätt att en gång per kalenderår gratis få besked om vilka personuppgifter som behandlas om dig, oavsett hur dessa samlats in. Om du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt gällande personuppgiftslagstiftning skickas in underskriven av dig per post till den adress som anges på Webbplatsen. Den kan alltså inte skickas per e-post. Dessutom kan du när som helst begära att felaktiga personuppgifter rättas. Önskar du att dina personuppgifter helt raderas, är vi i vissa fall skyldiga till detta (om uppgifterna exempelvis inte längre behövs för de ändamål som de samlades in för).

Anser du att dina personuppgifter hanteras på ett sätt som strider mot personuppgiftslagstiftningen, vänligen skicka ett e-postmeddelande till info@spakompaniet.se

SYNPUNKTER OCH KLAGOMÅL

Om du har frågor, kommentarer eller klagomål, vänligen skicka en email till info@spakompaniet.se så återkommer till dig med svar inom 3 arbetsdagar. Det är alltid vår målsättning att lösa oenigheter och tillsammans hitta en lösning. Våra medarbetare kommer att granska klagomålet och till allas belåtenhet, försöka lösa problemet så snart som möjligt. Vi ber om din förståelse för att hanteringen av klagomål kan ta tid. Vid fortsatt oenighet har du följande alternativ:

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se
Adress Allmänna Reklamationsnämnden:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

EJ MOTTAGEN ORDER

Om kunden inta är anträffbar vid upprepande aviseringsförsök och/eller vid avlastning av pallbeställningar debiteras kunden 2500,- SEK per pall för handteringskostnader som uppstått i form av fraktkostnad, lagerhållning och administration. Om paketbeställningar som leveras direkt till kund eller ett utlämningsställe inte löses ut debiteras kunden 395,- SEK per kolli.